Mogą budzić kontrowersje, ale niezaprzeczalne już od długiego czasu stanowią niezawodną podstawę wszelkich działań marketingowych. Nawet rozwój internetu i wirtualnych form reklamy nie sprawia, że ulotki reklamowe odchodzą do lamusa. Wręcz przeciwnie, bo przedsiębiorcy nawet chętniej sięgają po taką formę promocji swojej firmy, uważając ją za mniej inwazyjną niż nachalne banery na stronach www.
Niewątpliwie ulotkom reklamowym nie można odmówić bardzo dużej efektywności i to mimo naprawdę wielu lat, w czasie których są w użyciu. Taką formę swoistej „reklamy” znano praktycznie od momentu pojawienia się druku, a więc połowy piętnastego wieku. Oczywiście wykorzystanie drukowanych kawałków pergaminu i papieru miało wtedy nieco inne znaczenie, niemniej z biegiem lat zaczęto dostrzegać możliwości, jakie niesie za sobą powszechny druk ulotek. Pierwsze profesjonalne ulotki o charakterze reklamowym – a raczej zachęcającym do wyrażenia swojego poparcia – zaczęto tworzyć w związku z politycznymi kampaniami wyborczymi. Jednak bardzo szybko odkryto ich ogromny wpływ na społeczeństwo, dlatego niedługo potem drukowano już masowo klasyczne ulotki promocyjne. Prasa, w której do tej pory znajdowało się najwięcej ogólnodostępnych reklam, zyskała potężnego konkurenta.
Współczesny świat potrafił doskonale wykorzystać możliwości, jakie niesie za sobą masowy druk i dystrybucja ulotek. Z tego powodu można je spotkać nie tylko w kontekście działań reklamowych, ale i w innych sferach codziennego życia. Dzisiejsza ulotka reklamowa różni się jednak od swojej historycznej poprzedniczki. Przede wszystkim w projektach stawia się większy nacisk na odbiór graficzny i formę wizualną, zaś sama treść stoi dopiero na drugim miejscu. Oczywiście wiele zależy też od samego typu ulotki – niektóre ze względu na swój cel wyróżniają się właśnie wyeksponowaną i bogatą treścią. Bez względu jednak na graficzne detale ulotki reklamowe wciąż charakteryzują się ogromną skutecznością swojego odbioru. Są dodatkowo bardzo łatwe w dystrybucji, przez co nadal stanowią jeden z ulubionych i efektywnych sposobów na promowanie swojej firmy, prowadzonej działalności czy tworzonej sztuki. Z ulotek można korzystać też w tych dziedzinach, które wcale nie wydają się aż tak oczywiste.
W powszechnym użyciu druk ulotek służy przede wszystkim w branży marketingowej, gdzie drukuje się je w celach reklamowych, a następnie dystrybuuje na ulicach lub wrzucając do skrzynek na listy. Często używane są też w kampaniach wyborczych jako najprostszy środek w dotarciu do odbiorców, a także w celach informacyjnych, zwłaszcza przy promocji kampanii społecznych. Ulotki reklamowe mogą mieć też charakter kuponów rabatowych: obok oferty firmy na ulotce umieszcza się np. kod z obniżką procentową albo voucher na jakiś gratis. Co ciekawe, ulotki można wykorzystać także jako formę reklamowego zaproszenia (np. na otwarcie nowego lokalu, firmy), a coraz częściej zyskują one też na znaczeniu artystycznym i kulturowym. W zależności od tego, po co drukuje się ulotki reklamowe, ich projekt może różnić się warunkami technicznymi. W powszechnym zastosowaniu są ulotki składane, perforowane i cięte. Niektóre firmy oferują zaś nowoczesne ulotki cięte 3D – te cechują się wykorzystaniem między innymi folii 3D, co pozwala na zastosowanie efektu wymiarowości w gotowym produkcie.
Część osób z lekceważeniem traktuje wydruk ulotek i mylnie uważa, że może być to proces przeprowadzony na zwyczajnej domowej drukarce. O ile w przypadku pojedynczych sztuk o niskiej wartości graficznej jest to jak najbardziej możliwe, o tyle licząc na profesjonalne i dobrej jakości ulotki reklamowe w większej liczbie, warto udać się do specjalistów. Technologia wydruku wymaga bowiem posiadania nie tylko odpowiednich maszyn i drukarek, ale też właściwego przygotowania projektu (dobór grafik, kolorów, zachowanie marginesów). Jeśli firmie zależy na tym, aby ich oferta na ulotce była czytelna, ciekawa i przede wszystkim trwała, a druk nie rozmazywał się i nie zmywał, warto powierzyć zadanie ich wydrukowania fachowcom.
Tym bardziej, że jest to rozwiązanie zwyczajnie praktyczniejsze. Drukarnia nie tylko zajmie się końcowym wydrukiem gotowego produktu, ale przygotuje też indywidualny projekt lub udostępni klientowi gotowe wzory, które ten będzie mógł dopasować do swoich potrzeb. Profesjonalne firmy zajmujące się drukiem ulotek zadbają też o zachowanie najlepszych parametrów wydruku, dobór odpowiedniej jakości papieru o określonej gramaturze czy nawet wybór samego formatu i rodzaju ulotek. Niekiedy warto w tej kwestii zaufać specjalistom, którzy mają na koncie setki podobnych realizacji i najlepiej wiedzą, który ich typ i format będą pasowały do zamówienia. Korzystając z usług drukarni nie trzeba się o nic martwić: wystarczy przedstawić swoją wizję graficzną i treść, która ma się znaleźć na ulotce, a następnie już tylko odebrać gotowy produkt.